INSPECTORATUL ȘCOLAR JUDEȚEAN
ILFOV
___________________________________________________________________________
OLIMPIADA
DE LIMBĂ, COMUNICARE ŞI LITERATURĂ ROMÂNĂ
CLASA
a VIII-a
ETAPA LOCALĂ, 17 IANUARIE 2015
- Toate subiectele sunt obligatorii.
- Timp de lucru: 3 ore.
- Se acordă 10 puncte din oficiu.
- Total: 120 de puncte
Citeşte, cu atenţie, următoarele texte şi răspunde corect tuturor
cerinţelor formulate în sarcinile de lucru:
A. „Cel ce priveşte din afară printr-o fereastră deschisă niciodată nu
vede atâtea ca acela ce priveşte o fereastră închisă. Nu există obiect mai
adânc, mai tainic, mai fecund, mai tenebros,mai orbitor ca o fereastră luminată
de o candelă. Ceea ce poate fi văzut la soare e întotdeauna mai puţin
interesant decât ceea ce se petrece în dosul unui geam. În această boltă neagră
ori luminoasă trăieşte viaţa, visează viaţa, suferă viaţa.
Dincolo
de talazurile acoperişurilor zăresc o femeie vârstnică, brăzdată, săracă,
veşnic aplecată pe ceva şi care nu iese din casă niciodată. Cu chipul,
îmbrăcămintea, gestul, cu apoape nimic, am refăcut povestea acestei femei, ori
mai degrabă legenda ei. Poate îmi veţi spune: “Eşti sigur că această legendă
este adevărată?” Ce-mi pasă care poate fi realitatea din afara mea, dacă ea m-a
ajutat să trăiesc, să simt că exist şi că sunt ceea ce sunt?”
(Charles
Baudelaire, Ferestrele)
B. „Pollyanna rămase singură, se întoarse
spre „tabloul" ei, admirând peisajul încântător de la fereastră. Deschise
fereastra încet, încet de tot şi, aplecată afară, respiră adânc aerul curat şi răcoritor
din grădină. Deschise şi a doua fereastră. O muscă mare zbură pe lângă obrazul
ei, bâzâind, urmată de a doua, a treia şi multe altele. Pollyanna nu le-a băgat
în seamă; descoperise chiar lângă fereastra ei un copac uriaş care-şi întindea
crengile ca nişte braţe gata să o strângă cu drag. Deodată izbucni în râs.
-
Cred că pot să ajung, şi imediat s-a suit pe marginea ferestrei, a apucat
creanga cea mai apropiată, s-a agăţat, şi cu încredere şi-a făcut vânt. Ca o
maimuţă, a coborât din creangă în creangă. Săritura de acolo până jos era ceva
mai grea, dar ţinându-şi respiraţia, s-a agăţat cu braţele de ultima creangă,
apoi a sărit. S-a ridicat imediat şi a privit în jurul ei. Se afla în spatele casei.
Acolo era o grădină mare, unde lucra un bătrân. Dincolo de grădină o cărare
mică ducea spre câmpii până în deal sus, în vârful căruia strălucea un brad
singuratic, în tovărăşia unei stânci.
Acum
Pollyanna mai avea o singură dorinţă; să ajungă în vârful acelei stânci! Alergă
cu grijă,înconjurând grădina, făcându-şi drum printre straturi; abia mai
răsufla când ajunse la cărarea care şerpuia peste câmpie. Acum începu urcuşul.
Distanţa însă până la stâncă parcă era tot mai mare”.
(Harriet Lummis Smith, Secretul mulţumirii)
SUBIECTUL I- LECTURA- 80
de puncte
a. Înţelegerea textului (16 puncte)
1. Transcrie, din oricare text-suport,două figuri de stil diferite şi
precizează-le.6 puncte
2. Într-un text de 6-8 rânduri comentează perspectiva din care este
surprinsă fereastra în fiecare din cele
două texte suport. 10 puncte
b. Scrierea despre textul literar
(25 puncte)
Scrie un text, de 20-25 de rânduri, în care să ilustezi trăsăturile unei
opere literare, valorificând cele două texte-suport.
c. Scriere imaginativă (25
puncte)
Alcătuieşte o compunere reflexivă, de 25-30 de
rânduri, pornind de la semnificaţia
următorului fragment preluat din primul text: „Ceea ce poate fi văzut la soare e întotdeauna mai puţin interesant
decât ceea ce se petrece în dosul unui geam. În această boltă neagră ori
luminoasă trăieşte viaţa, visează viaţa, suferă viaţa”.
Pentru a obţine punctajul maxim, vei avea în
vedere următoarele aspecte:
- respectarea relaţiei dintre titlul
compunerii şi conţinutul de idei şi sentimente; 3puncte
- punerea în evidenţă a propriilor trăiri,
sentimente, atitudini, ca expresii ale subiectivităţii;
4 puncte
- utilizarea a cel puţin două moduri de
expunere; 4
puncte
- folosirea adecvată a cel puţin trei figuri
de stil diferite;
3 puncte
- viziunea originală asupra temei
propuse;
10 puncte
- încadrarea compunerii în limita de spaţiu
indicată.
1 punct
Redactare
(pentru compunerile de la punctele b şi c: 14 puncte)
- unitatea compoziţiei – 2p; registrul de
comunicare, stilul şi vocabularul – 3p; coerenţa textului – 2p; ortografie – 3p
(0-1 greşeli – 3p; 2-3 greşeli – 2p; 4 greşeli – 1p); punctuaţia şi aşezarea în
pagină – 2p.; creativitate şi originalitate – 2 p.
SUBIECTUL
al II-lea-Practica rationala si functionala a limbii– (10 puncte)
Redactează un text, de 10-15 rânduri, în care să-ţi exprimi opinia
despre afirmația: „Cel ce priveşte din
afară printr-o fereastră deschisă niciodată nu vede atâtea ca acela ce priveşte
o fereastră închisă.
SUBIECTUL
al III-lea – Elemente de construcţie a comunicării - 20 de puncte
1.Scrie două enunțuri prin care să demonstrezi
polisemantismul verbului a deschide.
4
puncte
2. Menţionează partea de vorbire a
cuvintelor subliniate în enunţul: “Eşti
sigur că această legendă este adevărată?”. 6
puncte
3. Selectează, din oricare text - suport,
două propoziții subordonate diferite,precizân-
du-le felul. 6 puncte
4. Construieşte o frază din trei propozitii,
în care verbul a însemna să fie regent atât pentru o subordonată predicativă, cât şi
pentru o subordonată subiectivă.4 puncte
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu