sâmbătă, 5 noiembrie 2016

MODELE SUBIECTE OLIMPIADĂ- clasa a VIII-a

INSPECTORATUL ȘCOLAR JUDEȚEAN ILFOV
___________________________________________________________________________

OLIMPIADA DE LIMBĂ, COMUNICARE ŞI LITERATURĂ ROMÂNĂ
CLASA a VIII-a
 ETAPA LOCALĂ, 17 IANUARIE 2015

  • Toate subiectele sunt obligatorii.
  • Timp de lucru: 3 ore.
  • Se acordă 10 puncte din oficiu.
  • Total: 120 de puncte
    Citeşte, cu atenţie, următoarele texte şi răspunde corect tuturor cerinţelor formulate în sarcinile de lucru:

A. „Cel ce priveşte din afară printr-o fereastră deschisă niciodată nu vede atâtea ca acela ce priveşte o fereastră închisă. Nu există obiect mai adânc, mai tainic, mai fecund, mai tenebros,mai orbitor ca o fereastră luminată de o candelă. Ceea ce poate fi văzut la soare e întotdeauna mai puţin interesant decât ceea ce se petrece în dosul unui geam. În această boltă neagră ori luminoasă trăieşte viaţa, visează viaţa, suferă viaţa.
     Dincolo de talazurile acoperişurilor zăresc o femeie vârstnică, brăzdată, săracă, veşnic aplecată pe ceva şi care nu iese din casă niciodată. Cu chipul, îmbrăcămintea, gestul, cu apoape nimic, am refăcut povestea acestei femei, ori mai degrabă legenda ei. Poate îmi veţi spune: “Eşti sigur că această legendă este adevărată?” Ce-mi pasă care poate fi realitatea din afara mea, dacă ea m-a ajutat să trăiesc, să simt că exist şi că sunt ceea ce sunt?”
                                                                                                  (Charles Baudelaire, Ferestrele)

B. „Pollyanna rămase singură, se întoarse spre „tabloul" ei, admirând peisajul încântător de la fereastră. Deschise fereastra încet, încet de tot şi, aplecată afară, respiră adânc aerul curat şi răcoritor din grădină. Deschise şi a doua fereastră. O muscă mare zbură pe lângă obrazul ei, bâzâind, urmată de a doua, a treia şi multe altele. Pollyanna nu le-a băgat în seamă; descoperise chiar lângă fereastra ei un copac uriaş care-şi întindea crengile ca nişte braţe gata să o strângă cu drag. Deodată izbucni în râs.
   - Cred că pot să ajung, şi imediat s-a suit pe marginea ferestrei, a apucat creanga cea mai apropiată, s-a agăţat, şi cu încredere şi-a făcut vânt. Ca o maimuţă, a coborât din creangă în creangă. Săritura de acolo până jos era ceva mai grea, dar ţinându-şi respiraţia, s-a agăţat cu braţele de ultima creangă, apoi a sărit. S-a ridicat imediat şi a privit în jurul ei. Se afla în spatele casei. Acolo era o grădină mare, unde lucra un bătrân. Dincolo de grădină o cărare mică ducea spre câmpii până în deal sus, în vârful căruia strălucea un brad singuratic, în tovărăşia unei stânci.
      Acum Pollyanna mai avea o singură dorinţă; să ajungă în vârful acelei stânci! Alergă cu grijă,înconjurând grădina, făcându-şi drum printre straturi; abia mai răsufla când ajunse la cărarea care şerpuia peste câmpie. Acum începu urcuşul. Distanţa însă până la stâncă parcă era tot mai mare”.
                                                                           (Harriet Lummis Smith, Secretul mulţumirii)





SUBIECTUL I- LECTURA- 80 de puncte

a.  Înţelegerea textului (16 puncte)
1. Transcrie, din oricare text-suport,două figuri de stil diferite şi precizează-le.6 puncte
2. Într-un text de 6-8 rânduri comentează perspectiva din care este surprinsă fereastra în  fiecare din cele două texte suport. 10 puncte

b. Scrierea despre textul literar (25 puncte)
   Scrie un text, de 20-25 de  rânduri, în care să ilustezi trăsăturile unei opere literare, valorificând cele două texte-suport.

c. Scriere imaginativă (25 puncte)
       Alcătuieşte o compunere reflexivă, de 25-30 de rânduri, pornind de la  semnificaţia următorului fragment preluat din primul text: „Ceea ce poate fi văzut la soare e întotdeauna mai puţin interesant decât ceea ce se petrece în dosul unui geam. În această boltă neagră ori luminoasă trăieşte viaţa, visează viaţa, suferă viaţa”.

Pentru a obţine punctajul maxim, vei avea în vedere următoarele aspecte:
- respectarea relaţiei dintre titlul compunerii şi conţinutul de idei şi sentimente; 3puncte
- punerea în evidenţă a propriilor trăiri, sentimente, atitudini, ca expresii ale subiectivităţii;                                                                                                                              4 puncte
- utilizarea a cel puţin două moduri de expunere;                                                           4 puncte
- folosirea adecvată a cel puţin trei figuri de stil diferite;                                               3 puncte
- viziunea originală asupra temei propuse;                                                                    10 puncte
- încadrarea compunerii în limita de spaţiu indicată.                                                        1 punct

Redactare (pentru compunerile de la punctele b şi c: 14 puncte)
- unitatea compoziţiei – 2p; registrul de comunicare, stilul şi vocabularul – 3p; coerenţa textului – 2p; ortografie – 3p (0-1 greşeli – 3p; 2-3 greşeli – 2p; 4 greşeli – 1p); punctuaţia şi aşezarea în pagină – 2p.; creativitate şi originalitate – 2 p.

SUBIECTUL al II-lea-Practica rationala si functionala a limbii– (10 puncte)
   Redactează un text, de 10-15 rânduri, în care să-ţi exprimi opinia despre afirmația: „Cel ce priveşte din afară printr-o fereastră deschisă niciodată nu vede atâtea ca acela ce priveşte o fereastră închisă.

SUBIECTUL al III-lea – Elemente de construcţie a comunicării - 20 de puncte
 1.Scrie două enunțuri prin care să demonstrezi polisemantismul verbului a deschide.
                                                                                                                                         4 puncte
2. Menţionează partea de vorbire a cuvintelor subliniate în enunţul: “Eşti sigur această legendă este adevărată?”.                                                                                               6 puncte
3. Selectează, din oricare text - suport, două propoziții subordonate diferite,precizân-
du-le felul.                                                                                                                       6 puncte
4. Construieşte o frază din trei propozitii,  în care verbul a însemna să fie regent atât pentru o subordonată predicativă, cât şi pentru o subordonată subiectivă.4 puncte



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu