OLIMPIADA DE LIMBĂ, COMUNICARE ŞI
LITERATURĂ ROMÂNĂ
- ETAPA LOCALĂ, 02.02.2013 -
CLASA
a V-a
- Toate subiectele sunt
obligatorii.
- Timp de lucru: 3 ore
- Se acordă 10 puncte din
oficiu.
- Total: 120 de puncte
Citeşte
cu atenţie următoarele texte şi răspunde corect cerinţelor formulate în
sarcinile de lucru:
„
Iarna ninge cu ochi mari
Peste
codri seculari
Când
coboară lin şi mândru
Cu
argint lucind pământul.
Fulgul de zăpadă este
Ochiul apei din poveste,
Ce
ne vede uneori
Când
coboară lin din nori
Şi
îi ştie pe cei mici
Dac-ascultă
de bunici.”
(Nichita Stănescu, Fulgul de zăpadă)
|
„Iarnă.
Noapte lucie pe o lume ca din poveşti: copaci de zahăr, câmp de cristal, iaz
din oglindă. Şi-n cuprinsul larg, uriaşul policandru al cerului îşi aprinde,
una câte una, luminile, ca într-o nemăsurată sală de dans. Vieţuitoarele
pustietăţii sunt îmbătate de farmecul acesta: păsările zbor ca ziua; lupul
poposeşte pe labe în hăţişuri şi priveşte nemişcat; vulpea stă lângă vizuină
şi nu se-ndură să meargă la vânat; veveriţa pleacă creangă lângă creangă şi
hoinăreşte, ca o deşucheată, pădurea-ntreagă. Iar iepurele a zbughit-o la
jucat. Încet, ascultând, ispitind, a ieşit tiptil-tiptil din vizuină şi când
a ajuns la margine şi-a văzut întinderea lucie de zăpadă, a-nceput să sară de
bucurie.”
(Emil Gârleanu, Fricosul)
|
A.
Lectura (80 de puncte)
I. Inţelegerea textului (16 puncte)
1.Transcrie, din
fiecare fragment, câte o structură (grup de cuvinte) cu valoare descriptivă, de
maximum cinci
cuvinte. (8 p.)
2.Transcrie, din
textele de mai sus, două figuri de stil diferite.(8p.)
II. Scrierea despre textul literar (25 puncte)
Prezintă felul în
care apare raportul dintre realitate şi ficţiune într-unul din textele citate
mai sus.
Vei avea în vedere:
-
pornirea de la un anumit aspect
din realitate, pe care trebuie să-l numeşti
-
felul în care se imaginează acest
aspect în textul dat
III.Scrierea imaginativă (25 puncte)
Valorificând două elemente de conţinut comune celor două
fragmente de text, imaginează o
întâmplare
care să se desfăşoare în decorul hibernal sugerat de textele suport. Vei
utiliza în compunerea ta patru dintre următoarele expresii, grupuri de cuvinte:
ninge cu ochi mari, ochiul apei din poveste,
copaci de zahăr, câmp de cristal.
Pentru a obţine
punctajul maxim, vei avea în vedere următoarele repere:
-
propunerea unui titlu sugestiv;
-
respectarea relaţiei dintre titlu
şi conţinutul compunerii
-
utilizarea în egală măsură a
naraţiunii şi dialogului ca mod de expunere;
-
introducerea în compunere a
structurilor indicate;
-
valorificarea expresivităţii
părţilor de vorbire într-un text narativ
REDACTARE (pentru ambele compuneri – II şi III: 14
puncte)
-respectarea
regulilor de ortografie şi de punctuaţie, aşezarea în pagină a textului,
utilizarea
unui stil adecvat
tipului de compunere indicat.
B.Practica
raţională şi funcţională a limbii (10 puncte)
1. Alege cuvintele care conşin diftongi din seria
următoare: şcoală, dimineaţa, ursul, frunzişoară, cutia, dulceaţă, trebuia.
4 puncte
2.Transcrie trei cuvinte
derivate din textele propuse 6
puncte
C. Elemente de construcţie a
comunicării (20 de puncte)
1.Transformă
o propoziţie dezvoltată din primul text în propoziţie simplă. 6 puncte
2.Găseşte
sinonime pentru cuvintele seculari, lin,
semeţ. 6 puncte
3.Identifică
predicatul propziţiei subliniate şi precizează felul acestuia. 8
puncte
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu