marți, 8 noiembrie 2016

MODEL SUBIECTE OLIMPIADĂ-CLASA A V-A

doar antet isj 2010

OLIMPIADA DE LIMBĂ, COMUNICARE ŞI LITERATURĂ ROMÂNĂ
- ETAPA LOCALĂ,  02.02.2013 -
CLASA a V-a
  • Toate subiectele sunt obligatorii.                                                              
  • Timp de lucru: 3 ore
  • Se acordă 10 puncte din oficiu.
  • Total: 120 de puncte

Citeşte cu atenţie următoarele texte şi răspunde corect cerinţelor formulate în sarcinile de lucru:


„ Iarna ninge cu ochi mari
Peste codri seculari
Când coboară lin şi mândru
Cu argint lucind pământul.
Fulgul de zăpadă este
Ochiul apei din poveste,
Ce ne vede uneori
Când coboară lin din nori
Şi îi ştie pe cei mici
Dac-ascultă de bunici.”



 (Nichita Stănescu, Fulgul de zăpadă)

 „Iarnă. Noapte lucie pe o lume ca din poveşti: copaci de zahăr, câmp de cristal, iaz din oglindă. Şi-n cuprinsul larg, uriaşul policandru al cerului îşi aprinde, una câte una, luminile, ca într-o nemăsurată sală de dans. Vieţuitoarele pustietăţii sunt îmbătate de farmecul acesta: păsările zbor ca ziua; lupul poposeşte pe labe în hăţişuri şi priveşte nemişcat; vulpea stă lângă vizuină şi nu se-ndură să meargă la vânat; veveriţa pleacă creangă lângă creangă şi hoinăreşte, ca o deşucheată, pădurea-ntreagă. Iar iepurele a zbughit-o la jucat. Încet, ascultând, ispitind, a ieşit tiptil-tiptil din vizuină şi când a ajuns la margine şi-a văzut întinderea lucie de zăpadă, a-nceput să sară de bucurie.”

                    (Emil Gârleanu, Fricosul)

A.    Lectura (80 de puncte)
I. Inţelegerea textului (16 puncte)
1.Transcrie, din fiecare fragment, câte o structură (grup de cuvinte) cu valoare descriptivă, de
maximum cinci cuvinte. (8 p.)
2.Transcrie, din textele de mai sus, două figuri de stil diferite.(8p.)

II. Scrierea despre textul literar (25 puncte)
Prezintă felul în care apare raportul dintre realitate şi ficţiune într-unul din textele citate mai sus.
Vei avea în vedere:
-        pornirea de la un anumit aspect din realitate, pe care trebuie să-l numeşti
-        felul în care se imaginează acest aspect în textul dat

III.Scrierea imaginativă (25 puncte)
Valorificând două elemente de conţinut comune celor două fragmente de text, imaginează o
întâmplare care să se desfăşoare în decorul hibernal sugerat de textele suport. Vei utiliza în compunerea ta patru dintre următoarele expresii, grupuri de cuvinte: ninge cu ochi mari, ochiul apei din poveste, copaci de zahăr, câmp de cristal.
     Pentru a obţine punctajul maxim, vei avea în vedere următoarele repere:
-        propunerea unui titlu sugestiv;
-        respectarea relaţiei dintre titlu şi conţinutul compunerii
-        utilizarea în egală măsură a naraţiunii şi dialogului ca mod de expunere;
-        introducerea în compunere a structurilor indicate;
-        valorificarea expresivităţii părţilor de vorbire într-un text narativ

REDACTARE (pentru ambele compuneri – II şi III: 14 puncte)
-respectarea regulilor de ortografie şi de punctuaţie, aşezarea în pagină a textului, utilizarea
unui stil adecvat tipului de compunere indicat.

B.Practica raţională şi funcţională a limbii (10 puncte)
1. Alege cuvintele care conşin diftongi din seria următoare: şcoală, dimineaţa, ursul, frunzişoară, cutia, dulceaţă, trebuia.                                                                         
                                                                                                                                   4 puncte
       2.Transcrie trei cuvinte derivate din textele propuse                                                      6 puncte

C. Elemente de construcţie a comunicării (20 de puncte)
1.Transformă o propoziţie dezvoltată din primul text în propoziţie simplă.                   6 puncte
2.Găseşte sinonime pentru cuvintele seculari, lin, semeţ.                                               6 puncte                                                                                  
3.Identifică predicatul propziţiei subliniate şi precizează felul acestuia.                        8 puncte
 
  





















Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu