OLIMPIADA DE LIMBĂ, COMUNICARE ŞI
LITERATURĂ ROMÂNĂ
- ETAPA LOCALĂ, 02.02.2013 -
CLASA
a VI-a
- Toate subiectele sunt
obligatorii.
- Timp de lucru: 3 ore
- Se acordă 10 puncte din
oficiu.
- Total: 120 de puncte
Citeşte
cu atenţie următoarele texte şi răspunde corect cerinţelor formulate în
sarcinile de lucru:
A.
Ca să nu mai rămâie
repetent şi anul acesta, mam’mare, mamiţica şi tanti Miţa au promis tânărului
Goe să-l ducă-n Bucureşti de 10 Mai.
[…] Destul că
foarte de dimineaţă, dumnealor, frumos gătite, împreună cu tânărul Goe,
aşteaptă cu multă nerăbdare, pe peronul din urbea X, trenul accelerat care
trebuie să le ducă la Bucureşti.
[...] D. Goe e
foarte impacient şi, cu un ton de comandă, zice încruntat:
-
Mam’mare! De ce nu mai vine?... Eu
vreau să vie!
-
Vine, vine acuma,
puişorul mamii! răspunde cucoana.
Şi sărută pe nepoţel; apoi
îi potriveşte pălăria.
[…] Din
smucitura lu’ mam’mare într-un sens, combinată cu clătinătura vagonului în
alt sens, rezultă că Goe îşi pierde un moment centrul de gravitate şi se
reazimă în nas de clanţa uşii de la cupeu. Goe începe să urle...
|
B.
Unde se pot duce de 10
Mai nişte persoane gătite frumos, fără bagaje? Desigur, la marea paradă prin
care
se sărbătoresc 34 de ani de la intrarea Regelui în Bucureşti şi 19 ani de la
încoronare. […] Fireşte, parada militară este în centru, la cel mai cunoscut
punct al Capitalei, statuia de bronz, locul unde trebuie să ajungă Goe cu
mamiţa, cu tanti a lui şi cu mamiţa lor.
[...] Pe 10 iunie, Rosetti îi scrie soţiei
lui despre nepotul lor, un Goe şi jumătate, precedând pagina literară:
„Alaltăieri a fost dus pentru a doua oară la circ. Parcă înnebunise. Toată
lumea se uita la el. A doua oară, n-a mai vrut să plece. Toată lumea ieşise,
el cerea încă un spectacol doar pentru el. O oră încă după ce s-a întors
acasă a continuat să plângă. Am fost la masă la Petrescu. Mi-a cerut paharul.
Îi spun că are unul şi că nu pot să-i dau încă unul. Plânge o oră [...].
[...] Vagonul din schiţele lui Caragiale
este un spaţiu al tuturor încercărilor, un infern cu uşi închise şi cu oameni
pe care trebuie să-i suporţi, cu toate apucăturile şi ciudăţeniile lor.
|
I.L. Caragiale, G-l Goe...
|
Ioana Pârvulescu, În intimitatea secolului 19
|
* impacient, adj. – nerăbdător,
neliniştit, îngrijorat;
* gravitate,
s.f. – (în text) (impropriu) gravitaţie.
SUBIECTUL
I – Lectura – 80 de puncte
a.
Înţelegerea textului - 16 puncte
1. Identifică, în textele-suport, informaţiile
despre 10 Mai, pentru a înţelege de ce călătoria lui Goe are loc tocmai în
această zi. (8 p.)
2. Precizează două
aspecte prin care se diferenţiază fragmentele propuse. (8 p.)
b. Scriere despre textul literar - 25 de puncte
Scrie o compunere de 15-20 de rânduri, în
care să argumentezi că textele literare date ca suport sunt creaţii epice. Vei avea în vedere următoarele repere:
-
precizarea
a două caracteristici ale operei epice,
-
exemplificarea
acestor caracteristici, pe baza fragmentelor propuse,
-
prezentarea
subiectului, prin referire la cel puţin două momente ale acestuia sau la două
secvenţe reprezentative;
-
prezentarea
sumară a unui personaj, punând în evidenţă semnificaţia comportamentului
acestuia.
c. Scriere imaginativă - 25 de puncte
Scrie un text narativ, de cel mult 20 de rânduri,
despre viaţa lui Goe, după episodul călătoriei la Bucureşti. Relatează
întâlnirea lui Goe cu un alt personaj din textele citite de tine sau cu „Goe
actual”.
Pentru a obţine
punctajul maxim, vei avea în vedere următoarele repere:
-
propunerea
unui titlu expresiv / personalizat;
-
respectarea structurii specifice
unei compuneri;
-
corelarea
conţinutului compunerii cu titlul dat;
-
utilizarea
naraţiunii şi dialogului ca moduri de expunere;
-
viziune
originală asupra temei abordate;
-
încadrarea
compunerii în numărul de rânduri indicat.
Redactarea pentru răspunsurile de la punctele b şi c – 14 puncte
Cele 14 puncte se acordă pentru respectarea regulilor de ortografie şi
punctuaţie, aşezarea în pagină a textelor, utilizarea unui stil adecvat tipului
de compunere indicat (scriere despre textul literar, scriere imaginativă).
SUBIECTUL al II-lea –
Practica raţională şi funcţională a limbii – 10 puncte
Explică, în 5-6 rânduri, sensul secvenţei un Goe şi jumătate. (Ioana Pârvulescu, În intimitatea secolului 19)
SUBIECTUL al III-lea –
Elemente de construcţie a comunicării – 20 de puncte
1. Indică forma
literară a următoarelor cuvinte: să
rămâie, să vie. (4 p.)
2. Scrie sinonime
contextuale pentru cuvintele: cupeu,
infern. (4 p.)
3. Transcrie, din
textele-suport, câte un verb, pentru fiecare dintre cele patru conjugări. (8 p.)
4. Precizează funcţiile sintactice ale
substantivelor subliniate: - Vine, vine
acuma, puişorul mamii!; este un spaţiu al tuturor încercărilor, un
infern cu uşi închise. (4 p.)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu