miercuri, 9 noiembrie 2016

MODELE DE SUBIECTE PENTRU OLIMPIADA - CLASA A VI-A

doar antet isj 2010

OLIMPIADA DE LIMBĂ, COMUNICARE ŞI LITERATURĂ ROMÂNĂ
- ETAPA LOCALĂ,  02.02.2013 -
CLASA a VI-a
  • Toate subiectele sunt obligatorii.                                                              
  • Timp de lucru: 3 ore
  • Se acordă 10 puncte din oficiu.
  • Total: 120 de puncte

Citeşte cu atenţie următoarele texte şi răspunde corect cerinţelor formulate în sarcinile de lucru:

A.    Ca să nu mai rămâie repetent şi anul acesta, mam’mare, mamiţica şi tanti Miţa au promis tânărului
Goe să-l ducă-n Bucureşti de 10 Mai.
   […] Destul că foarte de dimineaţă, dumnealor, frumos gătite, împreună cu tânărul Goe, aşteaptă cu multă nerăbdare, pe peronul din urbea X, trenul accelerat care trebuie să le ducă la Bucureşti.
   [...] D. Goe e foarte impacient şi, cu un ton de comandă, zice încruntat:
-        Mam’mare! De ce nu mai vine?... Eu vreau să vie!
-        Vine, vine acuma, puişorul mamii! răspunde cucoana.
Şi sărută pe nepoţel; apoi îi potriveşte pălăria.
   […] Din smucitura lu’ mam’mare într-un sens, combinată cu clătinătura vagonului în alt sens, rezultă că Goe îşi pierde un moment centrul de gravitate şi se reazimă în nas de clanţa uşii de la cupeu. Goe începe să urle...

B.   Unde se pot duce de 10 Mai nişte persoane gătite frumos, fără bagaje? Desigur, la marea paradă prin
care se sărbătoresc 34 de ani de la intrarea Regelui în Bucureşti şi 19 ani de la încoronare. […] Fireşte, parada militară este în centru, la cel mai cunoscut punct al Capitalei, statuia de bronz, locul unde trebuie să ajungă Goe cu mamiţa, cu tanti a lui şi cu mamiţa lor.
   [...] Pe 10 iunie, Rosetti îi scrie soţiei lui despre nepotul lor, un Goe şi jumătate, precedând pagina literară: „Alaltăieri a fost dus pentru a doua oară la circ. Parcă înnebunise. Toată lumea se uita la el. A doua oară, n-a mai vrut să plece. Toată lumea ieşise, el cerea încă un spectacol doar pentru el. O oră încă după ce s-a întors acasă a continuat să plângă. Am fost la masă la Petrescu. Mi-a cerut paharul. Îi spun că are unul şi că nu pot să-i dau încă unul. Plânge o oră [...].
   [...] Vagonul din schiţele lui Caragiale este un spaţiu al tuturor încercărilor, un infern cu uşi închise şi cu oameni pe care trebuie să-i suporţi, cu toate apucăturile şi ciudăţeniile lor.
I.L. Caragiale, G-l Goe...
Ioana Pârvulescu, În intimitatea secolului 19

 * impacient, adj. – nerăbdător, neliniştit, îngrijorat;
* gravitate, s.f. – (în text) (impropriu) gravitaţie.

SUBIECTUL I – Lectura – 80 de puncte

a. Înţelegerea textului - 16 puncte
1. Identifică, în textele-suport, informaţiile despre 10 Mai, pentru a înţelege de ce călătoria lui Goe are loc tocmai în această zi. (8 p.)
2. Precizează două aspecte prin care se diferenţiază fragmentele propuse. (8 p.)

b. Scriere despre textul literar - 25 de puncte
    Scrie o compunere de 15-20 de rânduri, în care să argumentezi că textele literare date ca suport sunt creaţii  epice. Vei avea în vedere următoarele repere:
-        precizarea a două caracteristici ale operei epice,
-        exemplificarea acestor caracteristici, pe baza fragmentelor propuse,
-        prezentarea subiectului, prin referire la cel puţin două momente ale acestuia sau la două secvenţe reprezentative;
-        prezentarea sumară a unui personaj, punând în evidenţă semnificaţia comportamentului acestuia.

c. Scriere imaginativă - 25 de puncte
    Scrie un text narativ, de cel mult 20 de rânduri, despre viaţa lui Goe, după episodul călătoriei la Bucureşti. Relatează întâlnirea lui Goe cu un alt personaj din textele citite de tine sau cu „Goe actual”.
Pentru a obţine punctajul maxim, vei avea în vedere următoarele repere:
-        propunerea unui titlu expresiv / personalizat;
-        respectarea structurii specifice unei compuneri;
-        corelarea conţinutului compunerii cu titlul dat;
-        utilizarea naraţiunii şi dialogului ca moduri de expunere;
-        viziune originală asupra temei abordate;
-        încadrarea compunerii în numărul de rânduri indicat.
Redactarea pentru răspunsurile de la punctele b şi c – 14 puncte
Cele 14 puncte se acordă pentru respectarea regulilor de ortografie şi punctuaţie, aşezarea în pagină a textelor, utilizarea unui stil adecvat tipului de compunere indicat (scriere despre textul literar, scriere imaginativă).

SUBIECTUL al II-lea – Practica raţională şi funcţională a limbii – 10 puncte
   Explică, în 5-6 rânduri, sensul secvenţei un Goe şi jumătate. (Ioana Pârvulescu, În intimitatea secolului 19)

SUBIECTUL al III-lea – Elemente de construcţie a comunicării – 20 de puncte
1. Indică forma literară a următoarelor cuvinte: să rămâie, să vie. (4 p.)
2. Scrie sinonime contextuale pentru cuvintele: cupeu, infern. (4 p.)
3. Transcrie, din textele-suport, câte un verb, pentru fiecare dintre cele patru conjugări.  (8 p.)
4. Precizează funcţiile sintactice ale substantivelor subliniate: - Vine, vine acuma, puişorul mamii!; este un spaţiu al tuturor încercărilor, un infern cu uşi închise. (4 p.)
















Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu