OLIMPIADA DE LIMBĂ, COMUNICARE ŞI
LITERATURĂ ROMÂNĂ
- ETAPA LOCALĂ, 02.02.2013 -
CLASA
a VII-a
- Toate subiectele sunt
obligatorii.
- Timp de lucru: 3 ore
- Se acordă 10 puncte din
oficiu.
- Total: 120 de puncte
Citeşte
cu atenţie următoarele texte şi răspunde corect cerinţelor formulate în
sarcinile de lucru:
A.
”În această rupere şi împrăştiere de
valuri peste Delta Dobrogei, Dunărea pare c-ar încerca să se ascundă, să fugă
de puterea covârşitoare a mării, care o atrage, o cheamă de departe cu
strigătul talazurilor ei. De jur împrejur, cât bate ochiul, e o luncă
mlăştinoasă, acoperită de papură şi sălcii.[...] Unde şi unde vezi pe mal
câte-un conac de pescari, o hrubă* lungă
învălită cu malduri* de stuh. Câte o
barcă, cu pânzele-ntinse, se iveşte, ca o pasăre din alte lumi, în dunga
argintie a apei. Cai slobozi, cu coame lungi, ies din desişuri, scutură din
cap şi se uită ţintă la noi cu un aer mirat, întrebător. Pustietatea,
sălbăticia acestor locuri neumblate, întinsele păduri de trestii care-şi
leagănă în vânt vârfurile arămii, tăcerea aceasta adâncă, stăpânitoare
pe-ntregul cuprins, toate fac să te crezi departe de pământ, într-o planetă
nelocuită.”
|
B.
”Stând cinchit* la marginea ostrovului, văzui deodată balta
foind formidabil sub luciu. Toate lighioanele ei de la adâncuri suiau în
zigzaguri spre acele de fulgere ale ploii. Erau mii de crustacee de toate
mărimile, de colorile şi desenurile cele mai surprinzătoare. Erau peşti care
treceau în şiraguri – grămădiri de linioare abia văzute; - alţii având formă
şi punctul enorm al ochiului în mica lor transparenţă; alţii mai mărişori,
puzderie care evolua cu instinctul primejdiei, fugind de umbra monstruoasă a
costrăşilor* ori de gurile de balaur ale
ştiucilor. În sfârşit, peşti formaţi deplin – mari cât palma, alţii mai mari
– caraşi cu reflexe de argint vechi, crapi bătrâni cu solzii ruginiţi. Scoici
deschise, melci de apă, lipitori şi şerpi, întreaga faună, fără număr, fiica
mâlului primordial se frământa într-o monstruoasă bucurie, într-o neagră şi
inconştientă bucurie, sub tremurul ploii călduţe. Era bucuria vieţii şi a
morţii şi a transformării necontenite.Căci toate nu ieşeau pentru că ar fi
fost flămânde. Viaţa are totdeauna nevoie de hrană. Dar ieşeau într-un spasm* misterios – chemate fiecare de bogăţia
imensă a materiei, găsind hrană pentru organele lor nesăţioase şi oferindu-se
ca hrană altor guri şi altor stomacuri. […]Era un moment pasager al
transformărilor,care punea, înaintea ochilor mei uimiţi, pe urmaşii pitici ai
unor gigantice dihănii, fantezii imense şi căzute ale pământului primitiv.”
|
(Alexandru Vlahuţă, România pitorească)
|
(Mihail Sadoveanu, Împărăţia apelor)
|
*hrubă = casă
primitivă cu acoperişul de pământ, bordei
*malduri =
grămezi
*cinchit =
ghemuit, aşezat la pământ sprijinindu-se pe unul sau pe amândoi genunchii
*costrăşi =
bibani, specie de peşte răpitor
*spasm = tresărire
Alege una dintre variantele de subiect propuse mai jos şi răspunde corect
tuturor cerinţelor formulate în sarcinile de lucru.
Atenţie! Nu ai voie să rezolvi ambele variante!
Cerinţe:
A. LECTURA (80 de puncte)
I. Înţelegerea textului ( 16 puncte)
1. Transcrie, din textele propuse câte o secvenţă care să
ilustreze spaţiul descris. 4 puncte
2. Extrage câte o enumeraţie din fiecare text-suport şi
explică rolul fiecăreia în conturarea imaginii Deltei Dunării. 12
puncte
II. Scrierea despre textul literar (25 de puncte)
Redactează o compunere de 15-20
rânduri, în care să prezinţi viziunea autorilor asupra lumii acvatice, având în
vedere următoarele repere:
§ prezentarea aspectelor descrise, luând în considerare asemănările
şi deosebirile;
§ argumentarea şi exemplificarea ideilor cu citate
semnificative;
§ explicarea rolului a cel puţin două mijloace artistice
diferite din fiecare text;
§ viziunea originală asupra temei propuse.
III. Scriere imaginativă (25 de puncte)
Scrie o
compunere de cel puţin 25 de rânduri, cu titlul Pe cărările apelor, în
care să valorifici mesajele transmise de cele două texte. Vei insera, în
compunerea ta, următoarele structuri: strigătul talazurilor, cât bate
ochiul, dunga argintie a apei, acele de fulgere ale ploii.
Pentru a obţine punctajul maxim,
vei avea în vedere următoarele repere:
§ respectarea relaţiei dintre titlu şi
conţinutul de idei şi sentimente al compunerii;
§ utilizarea a cel puţin două moduri de expunere;
§ introducerea, în compunere, a tuturor structurilor
indicate;
§ utilizarea, în compunere, a patru procedee artistice
diferite;
§ viziunea originală asupra temei propuse.
Redactare: Pentru ambele compuneri – II şi III vei
primi 14 puncte repartizate astfel: unitatea compoziţiei – 2
puncte.; registrul de comunicare, stilul şi vocabularul – 3
puncte.; coerenţa textului – 2 puncte.; ortografie – 3
puncte. (0-1 greşeli-3 p.; 2-3 greşeli-2 p.; 4 greşeli-1 p.; peste 4
greşeli-0 p.); punctuaţia şi aşezarea în pagină – 2 puncte; creativitate
şi originalitate – 2 puncte.
B. PRACTICA RAŢIONALĂ ŞI FUNCŢIONALĂ A LIMBII (10 puncte)
1. Transcrie din primul text o comparaţie şi din al doilea o
metaforă. 4 puncte
2. Imaginează-ţi un dialog de 6-8 replici între un turist şi
un locuitor al Deltei Dunării. 6
puncte
C. ELEMENTE DE CONSTRUCŢIE A COMUNICĂRII (20 de puncte)
1. Construieşte un enunţ în care să introduci un cuvânt
obţinut prin derivare şi altul, prin conversiune. Precizează
valorile lor morfologice. 6
puncte
2. Alcătuieşte două propoziţii în care cuvintele ochi,
respectiv fulgere să fie folosite cu sens figurat.
6
puncte
3. Precizează valorile morfologice şi funcţiile sintactice ale
cuvintelor subliniate: ”cu strigătul talazurilor ei”; ”De jur împrejur, cât
bate ochiul, e o luncă mlăştinoasă”; ” văzui deodată balta foind”; ” înaintea
ochilor mei uimiţi”. 8
puncte
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu