sâmbătă, 5 noiembrie 2016

MODELE SUBIECTE OLIMPIADĂ-clasa a VII-a

doar antet isj 2010

OLIMPIADA DE LIMBĂ, COMUNICARE ŞI LITERATURĂ ROMÂNĂ
- ETAPA LOCALĂ,  02.02.2013 -
CLASA a VII-a
  • Toate subiectele sunt obligatorii.                                                              
  • Timp de lucru: 3 ore
  • Se acordă 10 puncte din oficiu.
  • Total: 120 de puncte
Citeşte cu atenţie următoarele texte şi răspunde corect cerinţelor formulate în sarcinile de lucru:

A.
”În această rupere şi împrăştiere de valuri peste Delta Dobrogei, Dunărea pare c-ar încerca să se ascundă, să fugă de puterea covârşitoare a mării, care o atrage, o cheamă de departe cu strigătul talazurilor ei. De jur împrejur, cât bate ochiul, e o luncă mlăştinoasă, acoperită de papură şi sălcii.[...] Unde şi unde vezi pe mal câte-un conac de pescari, o hrubă* lungă învălită cu malduri* de stuh. Câte o barcă, cu pânzele-ntinse, se iveşte, ca o pasăre din alte lumi, în dunga argintie a apei. Cai slobozi, cu coame lungi, ies din desişuri, scutură din cap şi se uită ţintă la noi cu un aer mirat, întrebător. Pustietatea, sălbăticia acestor locuri neumblate, întinsele păduri de trestii care-şi leagănă în vânt vârfurile arămii, tăcerea aceasta adâncă, stăpânitoare pe-ntregul cuprins, toate fac să te crezi departe de pământ, într-o planetă nelocuită.”
B.
”Stând cinchit* la marginea ostrovului, văzui deodată balta foind formidabil sub luciu. Toate lighioanele ei de la adâncuri suiau în zigzaguri spre acele de fulgere ale ploii. Erau mii de crustacee de toate mărimile, de colorile şi desenurile cele mai surprinzătoare. Erau peşti care treceau în şiraguri – grămădiri de linioare abia văzute; - alţii având formă şi punctul enorm al ochiului în mica lor transparenţă; alţii mai mărişori, puzderie care evolua cu instinctul primejdiei, fugind de umbra monstruoasă a costrăşilor* ori de gurile de balaur ale ştiucilor. În sfârşit, peşti formaţi deplin – mari cât palma, alţii mai mari – caraşi cu reflexe de argint vechi, crapi bătrâni cu solzii ruginiţi. Scoici deschise, melci de apă, lipitori şi şerpi, întreaga faună, fără număr, fiica mâlului primordial se frământa într-o monstruoasă bucurie, într-o neagră şi inconştientă bucurie, sub tremurul ploii călduţe. Era bucuria vieţii şi a morţii şi a transformării necontenite.Căci toate nu ieşeau pentru că ar fi fost flămânde. Viaţa are totdeauna nevoie de hrană. Dar ieşeau într-un spasm* misterios – chemate fiecare de bogăţia imensă a materiei, găsind hrană pentru organele lor nesăţioase şi oferindu-se ca hrană altor guri şi altor stomacuri. […]Era un moment pasager al transformărilor,care punea, înaintea ochilor mei uimiţi, pe urmaşii pitici ai unor gigantice dihănii, fantezii imense şi căzute ale pământului primitiv.”
(Alexandru Vlahuţă, România pitorească)
(Mihail Sadoveanu, Împărăţia apelor)

*hrubă = casă primitivă cu acoperişul de pământ, bordei
*malduri = grămezi
*cinchit = ghemuit, aşezat la pământ sprijinindu-se pe unul sau pe amândoi genunchii
*costrăşi = bibani, specie de peşte răpitor
*spasm = tresărire

Alege una dintre variantele de subiect propuse mai jos şi răspunde corect tuturor cerinţelor formulate în sarcinile de lucru.
Atenţie! Nu ai voie să rezolvi ambele variante!
Cerinţe:
A. LECTURA (80 de puncte)
                     
I. Înţelegerea textului ( 16 puncte)
1. Transcrie, din textele propuse câte o secvenţă care să ilustreze spaţiul descris.                  4 puncte
2. Extrage câte o enumeraţie din fiecare text-suport şi explică rolul fiecăreia în conturarea imaginii Deltei Dunării.                                                                                                                        12 puncte

II. Scrierea despre textul literar (25 de puncte)
Redactează o compunere de 15-20 rânduri, în care să prezinţi viziunea autorilor asupra lumii acvatice, având în vedere următoarele repere:
                    § prezentarea aspectelor descrise, luând în considerare asemănările şi deosebirile;
                    § argumentarea şi exemplificarea ideilor cu citate semnificative;
                    § explicarea rolului a cel puţin două mijloace artistice diferite din fiecare text;
                    § viziunea originală asupra temei propuse.

III. Scriere imaginativă (25 de puncte)
Scrie o compunere de cel puţin 25 de rânduri, cu titlul Pe cărările apelor, în care să valorifici mesajele transmise de cele două texte. Vei insera, în compunerea ta, următoarele structuri: strigătul talazurilor, cât bate ochiul, dunga argintie a apei, acele de fulgere ale ploii.
Pentru a obţine punctajul maxim, vei avea în vedere următoarele repere:
                     § respectarea relaţiei dintre titlu şi conţinutul de idei şi sentimente al compunerii;
                    § utilizarea a cel puţin două moduri de expunere;
                    § introducerea, în compunere, a tuturor structurilor indicate;
                    § utilizarea, în compunere, a patru procedee artistice diferite;
                    § viziunea originală asupra temei propuse.

Redactare: Pentru ambele compuneri – II şi III vei primi 14 puncte repartizate astfel: unitatea compoziţiei 2 puncte.; registrul de comunicare, stilul şi vocabularul 3 puncte.; coerenţa textului 2 puncte.; ortografie 3 puncte. (0-1 greşeli-3 p.; 2-3 greşeli-2 p.; 4 greşeli-1 p.; peste 4 greşeli-0 p.); punctuaţia şi aşezarea în pagină – 2 puncte; creativitate şi originalitate – 2 puncte.

B. PRACTICA RAŢIONALĂ ŞI FUNCŢIONALĂ A LIMBII (10 puncte)
1. Transcrie din primul text o comparaţie şi din al doilea o metaforă.                                    4 puncte
2. Imaginează-ţi un dialog de 6-8 replici între un turist şi un locuitor al Deltei Dunării.       6 puncte

C. ELEMENTE DE CONSTRUCŢIE A COMUNICĂRII (20 de puncte)

1. Construieşte un enunţ în care să introduci un cuvânt obţinut prin derivare şi altul, prin conversiune. Precizează valorile lor morfologice.                                                                   6 puncte
2. Alcătuieşte două propoziţii în care cuvintele ochi, respectiv fulgere să fie folosite cu sens figurat.
                                                                                                                                                 6 puncte

3. Precizează valorile morfologice şi funcţiile sintactice ale cuvintelor subliniate: ”cu strigătul talazurilor ei”; ”De jur împrejur, cât bate ochiul, e o luncă mlăştinoasă”; ” văzui deodată balta foind”; ” înaintea ochilor mei uimiţi”.                                                                                    8 puncte 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu