marți, 12 noiembrie 2013

Temă suplimentară - clasa a VII-a

Analizați verbele la moduri nepersonale din următoarele texte:





Când eu începusem a umbla la școală, Huțu era printre băieții de care îmi era frică.

Îl văd parcă și acum umblând cu o vergea în mână pe dinaintea băncii și privind de la înălțimea diregătoriei sale de "cenzor"

Întorcându-mă acasă după cele dintâi ceasuri petrecute la școală, sufletul îmi era plin de minunățiile ce văzusem.

Eram în pădure; adunaserăm alune și el mi le spărgea, luând din când în când câte una și pentru sine.

Și zicându-le aceste, Budulea râdea ca omul gata de a face o poznă din cele mai minunate.

Seara a ieșit din casă cu lumânarea aprinsă, a pus lumânarea pe masa cea mare din școală și a urmat a se plimba până ce a ars toată lumânarea.

— Doamne! tu ești bun și nu mă plâng, dar dacă mi-ai fi dat un singur băiat, ți-ar fi părut și ție bine, văzând ce om aș fi scos din el.

(Ioan Slavici- Budulea Taichii)

 

Şi mă-ta, când a dat de copilă că nu-i, a început a-şi smulge  părul din cap şi a boci înnăduşit, zicând: Vai de mine şi de mine,copila mea, au stră puns-o turcii!

 

— Strânge repede ce mai ai, până când nu vine baba, şi hai să fugim cu pluta ceea la frate-meu Vasile, în Borca, zise Dumitru, căci plutele începură a umbla.

 

 (Ion Creangă – Amintiri din copilărie)

 

 
 


 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu