sâmbătă, 7 decembrie 2013

Teza cu subiect unic pe județ- clasa a VIII-a (subiectele)

INSPECTORATUL ȘCOLAR JUDEȚEAN ILFOV

TEZĂ CU SUBIECT UNIC PE JUDEȚ LA LIMBA ȘI LITERATURA ROMÂNĂ
SEMESTRUL I
CLASA a VIII-a
Toate subiectele sunt obligatorii. Se acordă 10 puncte din oficiu.
Timpul de lucru efectiv este de 120 de minute.

Subiectul I                                                                                                                   ( 42 de puncte)
Citeşte cu atenţie textul următor:
„Ţi-aduc omătul liniştit ce-apasă,
Cu fulg uşure, ca o piatră grea
Pe ţarină, pe suflet şi pe casă –
Ţi-l las pe geamuri preschimbat în stea.

De-acum câmpia va fi foaia nouă
Pe care sănii-nseamnă stranii dungi,
Şi-n tine, călătorule-o să plouă
Cu zurgălăi, cu amintiri, cu doruri lungi...”
                                                                             (Ion Pillat, Iarnă)
A.    (30 de puncte)
Scrie, pe foaia de examen, răspunsul pentru fiecare dintre cerinţele de mai jos:
1.     Transcrie din text un cuvânt format prin derivare şi unul prin conversiune.               6 puncte
2.     Scrie câte un sinonim pentru cuvintele: apasă, stranii, călător.                             6 puncte                                                                                                                                                                                        
3.     Precizează tipul de rimă utilizat de poet şi măsura primului vers.                              6 puncte                                                  
4.     Selectează şi numeşte două figuri de stil diferite din prima strofă.                             6 puncte
5.     Explică rolul virgulelor  în versul „ Şi-n tine, călătorule, -o să plouă.”                     6 puncte                 
B.    ( 12 puncte)
Redactează o compunere de 150 –  250 de cuvinte  în care să argumentezi că poezia „Iarnă” de Ion Pillat este o operă lirică.                                                                                       
În compunere ta trebuie:
Ø  să evidenţiezi, valorificând textul dat, cel puţin două trăsături ale operei lirice;         4 puncte
Ø  să-ţi susţii opinia despre mesajul poeziei prin raportarea la două imagini/procedee  artistice prezente în text;                                                                                                                   4 puncte    
Ø  să ai un conţinut adecvat cerinţei;                                                                                                 2 puncte
Ø  să respecți precizarea referitoare la numărul de cuvinte.                                              2 puncte                                                                                                                                                                                                                
                                                                  
Subiectul al II-lea ___________________________________________________ (36 de puncte)
Citeşte cu atenţie textul următor:

     În timp ce străbat ţara Făgăraşului, mulţi turişti admiră de la distanţă cei mai înalţi munţi din România. Prea puţini se încumetă să urce pe creste până în punctul situat la cea mai mare altitudine, vârful Moldoveanu; partea sudică a versantului este încă necunoscută pentru destui amatori de excursii pe trasee montane. Luat la pas, drumul spre înălţimi te poartă printr-un peisaj care merită tot efortul de a ajunge în aceste locuri puţin umblate.

     Am lăsat în urmă meandrele şoselei ce urcă în munte. Trecusem şi de herghelia de cai lipiţani, una dintre atracţiile zonei. Printre livezile bătrâne, mă apropii de versantul care pare să câştige în înălţime cu fiecare pas al meu. Spre sfârşitul după-amiezii am ajuns în umbra muntelui şi m-am oprit la porţile mănăstirii de la Sâmbăta de Sus. Urma să „atac” povârnişurile a doua zi de dimineaţă. Înainte să mă întind în sacul de dormit, sub cerul liber, mi-am amintit de sfatul unui localnic care mi-a spus să-mi depozitez alimentele la o oarecare distanţă de mine. În acest fel, nu voi risca să fiu atacat de urşii care mişună pe aici în căutarea hranei.
         (Alin Totorean, Vârful Moldoveanu – Supravieţuire pe Valea Rea, în revista Terra Magazin)
meandru – (s.n.) Cotitura unui drum, sinuozitate, şerpuire, curbă
herghelie – (s.f.) Grup mare de cai de o anumită categorie
lipiţan – (s.m.) Rasă de cai, folosită îndeosebi la călărie şi la tracţiune uşoară
povârniş – (s.n) Parte înclinată sau abruptă a unei înălţimi; coastă, pantă.

A. (24 de puncte)
Scrie, pe foaia de examen, răspunsul pentru fiecare dintre cerinţele de mai jos:
1. Formulează câte un enunţ în care să numeşti următoarele elemente care privesc articolul citat:
         -vârful de munte cu cea mai mare altitudine;                                                                              
        - una dintre atracţiile zonei                                                                                              4 puncte                                               
2. Selectează enunţul care prezintă riscul depozitării hranei lângă sacul de dormit                4 puncte                                                                                
3. Stabileşte valoarea morfologică a cuvintelor subliniate.                                                     4 puncte 
4.Precizează funcţia sintactică a cuvintelor subliniate din enunţul :                                          
   Printre livezile bătrâne, mă apropii de versantul care pare să câştige în înălţime
   cu fiecare pas al meu.                                                                                                           4 puncte
5. Transcrie ultimele două propoziţii subordonate din text.                                                    4 puncte                                                                                                            
6. Delimitează  propoziţiile din fraza de mai jos şi realizează contragerea propoziţiei
   subordonate:  Am urcat pe munte ca să văd cerul mai de aproape.                                         4 puncte                                                                                                                                                                                                                             
B.  (12 puncte)
Realizează o naraţiune de  80 -150 de cuvinte în care, pornind de la informaţiile din textul dat,  să prezinţi o aventură petrecută la munte, la care ai fost martor.    
În compunerea ta, trebuie:
– să relatezi o întâmplare, respectând succesiunea logică a evenimentelor;                            4 puncte
– să precizezi două elemente ale contextului spaţio-temporal;                                                4 puncte
– să ai un conţinut adecvat cerinţei;                                                                                         2 puncte
– să respecți precizarea referitoare la numărul de cuvinte.                                                      2 puncte
Notă! Respectarea, în lucrare, a ordinii cerinţelor nu este obligatorie.
Vei primi 12 puncte pentru redactarea întregii lucrări ( unitatea compoziţiei – 1 p.; coerenţa textului – 2 p.; registrul de comunicare, stilul şi vocabularul adecvate-2p; ortografia-3p;  punctuaţia- 2p; aşezarea în pagină, lizibilitatea-2p).


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu