TEZĂ CU SUBIECT UNIC PE JUDEȚ LA LIMBA ȘI LITERATURA
ROMÂNĂ
SEMESTRUL I
CLASA a
VIII-a
BAREM DE CORECTARE ȘI NOTARE
• Se
punctează oricare alte formulări/modalități de rezolvare corectă a cerințelor.
• Nu
se acordă punctaje intermediare, altele decât cele precizate explicit prin
barem. Nu se acordă fracțiuni de punct.
• Se
acordă 10 puncte din oficiu. Nota finală se calculează prin împărțirea la 10 a punctajului
total acordat pentru lucrare.
SUBIECTUL I (42 de puncte)
A.1.
câte 3 puncte pentru fiecare cuvânt indicat corect ( de exenplu:
preschimbat- derivare; liniştit-conversiune) 2x3p=6puncte
2. câte 2 puncte pentru
fiecare sinonim găsit (de exemplu: apasă-presează; stranii-ciudate;
călător-pasager)
3x2p=6 puncte
3. 3 puncte pentru identificarea
rimei (= încrucişată); 3 puncte pentru precizarea măsurii (11 silabe)
2x3p=6puncte
4. câte 3 puncte pentru fiecare figură de stil numită (de exemplu:
liniştit, uşure, grea =epitete; pe ţarină, pe suflet şi pe casă= enumeraţie;
omătul ce apasă „ca o piatră grea”= comparaţie); pentru simpla transcriere a
sintagmei se acordă câte 1 punct.
2x3p=6 puncte
5. izolează substantivul în
cazul vocativ „călătorule” de restul enunţului 6 puncte
B – câte 2 puncte pentru prezentarea oricăror
două
caracteristici ale operei lirice, prin raportare
la
fragmentul dat ;
2x2p=4 puncte
−
evidenţierea completă a rolului mijloacelor artistice în sugerarea
sentimentelor, aşa cum apar în text – 4p/
ilustrare parţial adecvată – 2p 4
puncte
− redactarea unui conţinut adecvat cerinţei
formulate (claritatea şi coerenţa ideilor; echilibru între componente;
dispunerea paragrafelor) 2p/conţinut
parţial adecvat 1p 2 puncte
– respectarea limitei minime de spaţiu
indicate 2
puncte
SUBIECTUL AL II-LEA (36 de puncte)
A
1. Vârful de munte cu cea mai mare altitudine este Moldoveanu –2 p;
Una dintre atracţiile zonei era herghelia
de cai lipiţani –2 p 2x2p=4
puncte
2. „În acest fel, nu voi risca să fiu
atacat de urşii care mişună pe aici în căutarea hranei” 4 puncte
3.
mulţi= adjectiv pronominal nehotărât; trecusem=verb predicativ; în=prepoziţie; mănăstirii=substantiv
comun 4x1p=4puncte
bătrâne=atribut adjectival; de versantul=complement indirect; care=subiect; să câştige= predicat verbal
4x1p=4 puncte
4.
„să fiu
atacat de urşii”; „care mişună pe aici în căutarea hranei” 2x2p=4 puncte
5.
2 p pentru delimitarea corectă a propoziţiilor ( Am urcat pe munte /ca să văd cerul mai de
aproape.)/ 2 p pentru realizarea
contragerii (ca să văd cerul mai de
aproape= spre a vedea cerul mai de aproape).
2x2p=4 puncte
B. –
relatarea unei întâmplări, respectând succesiunea logică a evenimentelor 4 p./relatarea unei
întâmplări, fără
respectarea succesiunii logice a evenimentelor 2 p. 4
puncte
– câte 2 puncte
pentru precizarea fiecăruia dintre cele două elemente ale contextului spaţio-temporal
2x2p=4 puncte
– adecvarea conţinutului
la cerinţă (claritatea şi coerenţa ideilor; echilibru între componentele
compunerii) 2 p./conţinut parţial adecvat 1 p. 2 puncte
– respectarea
precizării privind numărul de cuvinte 2
puncte
12 puncte se
acordă pentru redactare, astfel:
– unitatea
compoziţiei 1 punct
– coerenţa textului
2 puncte
– registrul
de comunicare, stilul şi vocabularul adecvate conţinutului 2p./adecvarea parţială 1p.
2 puncte
– ortografia (0
erori-3p./ 1-2 erori – 2p./ 3-4 erori – 1p./ 5 sau mai multe erori – 0p.) 3 puncte
– punctuaţia (0-erori-2p./
1-2 erori – 1p./ 3 sau mai multe erori – 0p.) 2 puncte
– aşezarea
corectă a textului în pagină 1
punct
– lizibilitatea
1
punct
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu